Wednesday 8 October 2014

En vallgrav full av vallmo


Hej på er!

Nu har jag min kära mor här! Så glad jag är! Finbesök från Sverige är alltid välkommet!

Igår tog Alan ledigt och tog hand om barnen så att jag och mor kunde åka ner till London för att se de fina keramikvallmoblommorna i vallgraven på Towern.

De här blommorna brukar bäras på stilleståndsdagen den 11 november. I år är det dock 100 år sen kriget bröt ut, så de gör lite olika tillställningar runt om i landet för att minnas de stupade. Just nu "planterar" de bland annat 888 246 keramikblommor i vallgraven på Towern för att representera de stupade Brittiska soldaterna. Vilken syn det är! Det är helt fantastiskt. Och jag var inte den enda som fick blinka bort tårarna vid synen av dem. Tänk att varje blomma representerar en död soldat. Usch!


Min fina mor utanför Towern


Vallmon i vallgraven på Towern, med the Shard byggnaden i bakgrunden.

6 comments:

  1. Så vackert med blommorna. Och sorgligt. Vad ska du och din mor hitta på mer då? Kul för barnen att ha mormor på besök kan jag tro. Och eftersom jag är mormor själv förstår jag att HON njuter!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Vi har shoppat lite, gått husesyn och pratat om alla förändringar som skett och skall ske, men annars sitter vi mest vid matbordet, dricker te och löser världsproblemen eftersom både vädret och barnens skoltider är lite knasiga denna gången.

      Delete
  2. Replies
    1. Ja, visst är det. Jag hoppas du får en chans att åka ner.

      Delete
  3. Jag är jättesugen på att se dem efter att ha skrivit ett inlägg om planeringen av detta. Första världskriget är verkligen rörande just för att det förändrade England så.

    ReplyDelete